۱۱ آذر ۱۳۸۸

آموزش و پرورش بايد از روزمرگي و تحجر زدايي بيرون بيايد.

اگر كودك دبستاني رفتاري كاملا قاعده مند و منظم داشته باشد احتمال وجود اختلال روانپزشكي در او بيشتر است. افزايش سرعت ضربان قلب، تعريق، گشادشدن مردمك ، پاسخهاي مربوط به استرس مي باشد. منطقي كردن انتظارات از خود و ديگران يكي از راه حلهاي جلوگيري از استرس مي باشد. از خصوصيات معلم موفق : معلمي كه از اشتباهات دانش آموزان ميگذرد و بازخوردي به شيوه ي تشويقي و تقويت كننده ارائه ميكند. معلمي كه اشتباهات دانش آموزان براي وي مهم نيست مهم اين نيست كه چگونه به اين پاسخ دست يافته است. معلمي كه در برخورد با اشتباهات ناشي از اضطراب بايد كمك جزئي به دانش آموز بكند تا وي مساله را حل بكند و به ميزاني از تجربه وموفقيت دست يابد. برنامه ي درسي ما در سطح ملي بايد مبتني بر فلسفه ي آموزش و پرورش اسلامي و پاسخگوي نيازهاي گوناگون اجتماعي و فرهنگي و اقتصادي باشد . اگر مفهوم دين اين باشد كه با خدا در ارتباط است پس تربيت ديني ارتباط انسان با خدا را بيان مي كند. كندي با وجود نداشتن هيچ ابزاري براي تدريس رسمي شاگردان بسياري را تربيت كرد. از جمله اهدافي كه سبب شده است تا كشورهاي مختلف به فكر تغيير برنامه هاي درسي ناشي از تحولات اقتصادي اجتماعي در چارچوب برنامه ي درسي ، ملي باشند عبارتند از : 1- حفظ و تداوم مهارتها ، پايه ي خواندن ، نوشتن و حساب كردن. 2- يكپارچه سازي فناوري اطلاعات در سراسر برنامه هاي درسي. 3- پرورش مهارتهاي تفكر منطقي ، حل مساله و يادگيري خود رهبر. از جمله تكنيكهايي كه مي توان در كلاس به كار برد تا اشراف بيشتري بر كلاس خود داشته باشيم به شرح ذيل است حتي زماني كه در حال نوشتن هستيد. با دانش آموزاني كه روي نيمكت نشسته اند صحبت كنيد. از سخنان ژان پياژه:آماده ساختن معلمان مساله اي مقدماتي در هر تغيير و اصلاح در آموزش و پرورش است. در ژاپن فرايند توليد برنامه ي درسي به صورت متمركز است. وسواس منترل كردن افراطي. وقتي بيمار وسواسي لازم ميداند كه به طور مرتب كاري يا چيزي را وارس كند تا از درستي وظعيت مطمئن شود . محمد ابن زكريا رازي ا جمله فيلسوفاني است كه معتقد است نيروي عقل در بين افراد همه ي انسان به طور يكسان تقسيم شده است. در تاريخ انديشه ي اسلامي انديشمنداني كه بيشتر تفكر داشته اند و آموزش رسمي كمي داشته اند منشائ اثرهاي علمي سترگي شده اند. به نظر شوآب معلمان در برنامه ي درسي نقش محوري دارند. داشتن اطلاعات كافي در مورد مشاركت معلمان در تدوين برنامه هاي درسي از موانع ملي نيست. نظريه ي مدينه ي فاضله از فارابي است. يامبر با دشمناني كه دشمنيشان عميق بود ولي خطرناك نبودند و با آنها كاري نداشتند ، آسلنگير بودند. نقطه ي تاكيد فيلم خمره بر فقر فرهنگي و مشكلات اخلاقي و رفتاري مردم است. آموزشگران انگلستان كيفيت آموزش و پرورش را در گرو تربيت و استخدام معلمان خبره و با كفايت ميدانند. يكي از وي‍‍ژگي هاي تفكر منتقدانه پرسشگري است. اولين شرط در تربيت دانش آموزان پرسشگر و متفكراين است كه خود معلم متفكر و پرسشگر باشد. لغت پانيك به معناي هراس و ترس مي باشد. در مورد آموزش كتابداران بايد تاكيد شود كه كار اصلي آنان يافتن اطلاعات و مشخص كردن منابع براي دست يابي به آنچه كه به دنبالش هستيم مي باشد. ملاك عمل دانش آموز در نوشتن انشا عبارتند از : عادت به انديشيدن را در دانش آموزان تقويت مي كند. نوشتن انشا از همان دوران كودكي و نوجواني روح آزادگي و انسان دوستي و جوانمردي را پرورش مي دهد. باعث رشد روحيه ي اتماد به نفس در دانش آموزان مي شود. بيماري سرطان معده بيشتر در محدوده ي سني افراد بالا ي 50 سال بروز مي كند. انجام ورزشهاي جسمي براي رشد حرفه اي معلمان كمتر مناسب است. آموزش و پرورش بايد بر وظيفه ي اصلي انسان يعني تفكر تاكيد كند. از نظر هارولد كلمپ خلاقيت عبارت است از همان خصيصه اي كه ما را خدايگونه مي كند. چهار عنوان تعليم و تربيت از نظر ابو حامد محمد ابن غزالي عبارتند از : 1- شناخت خويش 2- شناخت حق تعالي 3-شناخت جهان 4- شناخت جهان آخرت چهار ركن از نظر امام احمد غزالي عبارتند از : 1-گزاردن فرمانحق 2-نگه داشتن ادب دررفتاروكردارومعيشت 3-زدودن دل ازبدي ها 4-آراستن دل به اخلاق نيكو مي باشد حمايت ازمعلمان براي نوآوري عمل كردنظام هاي برنامه ريزي درسي غيرمتمركزدرقسمت تدوين برنامه رانشان مي دهد. سيرموفقيت پيامبران الهي مخصوصاپيامبراعظم امانت داري بوده است. بايدازنيروي عظيم مديران،معلمان وبرنامه ريزان ودانش آموزان استفاده كرد.ICT درتوسعه ي فرهنگي مطالعه نشان داده است كه كودكان و نوجوانام در مواد درسي بهتر ياد مي گيرند كه معلمان آنان احساس كنند مورد احترامند و با همكاران جامعه و جهان مرتبط اند . ملاك سياست گذاري هاي كلان براي هدايت راهبردي نظارت و استقرار نظام آموزش و پروزش در سطح ملي است و به منظور ايجاد تحولات محتوايي و بنيادي چشم انداز بيست ساله مورداستفاده قرار مي گيرند. طبق اسول تعليم تربيت پيستالو‍‍ژي شخصيت نماينده ي ارزش دروني شخص است. به نظر شاولون اساسي ترين مهارت تدريس تصميم گيري است. در الگوي حل مساله شاگرد محور فعاليت است و اطلاعات علمي مستقيما به او انتقال داده نمي شود. فرايندهاي شناختي از راه تمركز ، فعال كردن ، سازماندهي ف انتخاب ، ماربرد ، انسجام براي دانش آموز حاصل مي شود. مجموعه تصميمات معلمان را مي توان در سه دسته ي : تصميمات برنامه ريزي ، تعاملي ، ارزشيابي دسته بندي كرد. معلمان راه كارگر براي كار با دانش آموزان در كلاسهاي گوناگون راه حل هاي جديد مي يابند. نيازهاي يادگيري را روشن مي كنند. تشكيل گروه ههاي كوچك مي دهند. زمينه ي تمركز فكر را فراهم مي كنند. مردمان در برخورد با رويدادها سه گونه اند : رويداد آفرين رويداد نگر بي تفاوت معلم فردا رخداد آفرين است و مي كوشد تا طرحي نو در افكند. او اين جمله را خيالي نمي داند : وفردا به دست توست. بذر و دانه ي كشتزار دل و جان ميليونهادانش آموز در دستان معلم است. ساختار فرداي مدرسه ي ما باز - پويا - و ديناميك است. در آن ساختار - ورودي - پردازش و خروجي - سمت و سوي ديگري دارد. همه ي اين يادمان هاي ماندگار را به شما دوستان دوست داشتني و معلمان ماندني تبريك ميگويم. حكيمه رنجي-دوازده ارديبهشت هشتاد و شش

۳ نظر:

ناشناس گفت...

با دیدن وبلاگ شما امید به رهایی از روز مرگی و تحجر زدایی در من زنده شد. با آرزوی موفقیت و پیشرفت روز افزون. ف-م

ناشناس گفت...

ایده جالبیه لطفاراهکارهای مورد نظر را هم بنویسید یک همکار

ناشناس گفت...

افرین بر شما همکار محترم باید به روز باشیم /موفق باشید ث - خ

نظرشمابه این وبلاگ